Bu cümlenin altında yatan en büyük etken cümleyi kuran kişidir. Çünkü matematik yapmak özkaynakla ve hazırbulunuşlukla ilgilidir.
Matematik yapmada zorlanmanın temel nedenlerini bilimsel araştırmalar şöyle ortaya koymuştur;
1. Kişinin zeka düzeyi
2. Kişinin genetiği
3. Kişinin yetiştiği çevre
4. Kişinin matematiğe olan ilgisi
5. Geçmişe dönük yaşantılar ( HAZIRBULUNUŞLUK)
6. Eğitim - Öğretim kalitesi
Peki başlıkta yer alan cümleyi kuran kişi bu sıralamada hangi noktada eksik kalmaktadır. Sorgulanacak adım sırası bilimsel olarak böyle iken kişiler ilk 5 maddeyi görmezden gelip 6. maddenin yeterliğini tartışmaya açmak isterler. Burada sorumluluk almaktan kaçan kişilerin ilk hedefi sizce kimdir? Doğru bildiniz. Eğitmenler... Yani biz öğretmenler.
Yukarıda madde madde sıralanan bilimsel akıştan bi haber olan kişi matematik yapamamanın bir eksiklik olduğunu sezinlemiş ve eksikliğin kendisinden kaynaklanması fikrinden uzaklaşması gerekliliğine inanmıştır. Ebeveyn desteğini almak için sahte mağduriyetler oluşturur ve suçlayıcı okların hedefini eğitim ortamına fırlatır. Bu yaptığının, esas aradığı cevapla "matematik yapamamanın nedeni" uzaktan, çoook uzaktan bağının olduğunu unutur ve ya kasıtlı hedef oluşturur. Bunun ne kendisine ne de bir başkasına matematik altyapısının sağlamlaştırılması ile ilgili bir katkı sağlamayacağını anlamaz.
Burada esas bakılması gereken ilk temel nokta; zeka düzeyi ve genetik alt yapıdır. Zeka düzeyi belirleyici testler ile sınanmış ve gerekli sınırı aştığı belirlenen kişinin genetik yapı araştırması yapılmalıdır. Ailede sayısal düşünme becerilerine yatkınlık ve mesleki eğilim incelemeleri sonucu yeterlik düzeyi onanan kişinin yetiştiği ve vakit geçirdiği çevre analizi yapılmalıdır. Matematik yapmanın el verişli bir ortama ihtiyaç duyacağı açıktır. Böyle elverişli bir çevreye sahip olduğuna karar verilen kişi için matematik ilgi anketleri ve testleri ile matematiksel yapıya karşı ilgi ve istek düzeyi ölçülmelidir. Bunun devamlılığında istekle matematik dünyasında nefes almaya başlayan kişi için her öğrenilenin bir sonrakinin başlangıcı olduğu gerçeğiyle tanışma vaktidir.(Hazır bulunuşluk)
Buraya kadar kişi hakkında her araştırma noktasında istenilen / beklenilen düzeyler yakalanmış ve bir 'sorun' göze çarpmamışsa işte şimdi 6. maddede yer alan eğitim- öğretim kalitesinin irdelenmesi, araştırılması, analiz edilmesi ve yorumlanması basamağına geçilebilir. Gördüğümümüz gibi akan bir nehrin nasıl ki bir kaynağı varsa "matematik yapabilmenin de" bir kaynağı vardır. Bu kaynağa ulaşmadan, matematik bilginizin ne kadar yüzeyde kaldığı hakkında yorum yapmadan önce tekrar düşünmenizi tavsiye ederim.
Yazan: Osman AYDOĞDU
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder